Henkilökohtainen konsultointi

Suosittelemme noin viikon taukoa ennen konsultiontia koulutuksen jälkeen. Konsultoinnissa käytetään palvelukyselylomaketta ja esi- ja jälkiarvioinnin kyselylomakkeita ja keskustellaan siitä tarvittaessa henkilökohtaisena konsultiontina. Käytämme ensisijaisesti ryhmäkonsultointia asiakkaittemme kanssa.

  1. Oppilaitoksille

          Kenelle: Opiskelijoille (ja heidän vanhemmille) ja henkilökunnalle

  1. Palvelupaikoille

           Kenelle: Asiakkaille ja Henkilökunnalle

  1. Monikulttuurisille työpaikoille

          Kenelle: työntekijöille, johtajille ja työnantajille

Menetelmä:

Monimenetelmä; mm. Henkilökohtainen Johtamistaito (Personal Leadership) menetelmä
  1. Tilannearviointi (esim. arvosanat, osaamiset, irtisanomisen/keskeyttämisen halu; väärinkäsitykset; ymmärtämättömyydet; konfliktit; opiskelijan, työntekijän, tai asiakkaan poissaolot ja myöhästymiset; palvelun laatu; opettajan, työnantajan ja muu henkilökunnan jaksamisen puute)
  2. Ajatukset (esim. arvot, asenteet, motiivit, erehdykset, illuusiot, kiinnostukset, kaipaukset, aikomukset, …)
  3. Tunteet (esim. pelko, epävarmuus, viha, suru, ilo, …)
  4. Puheet (mitä on sanottu ja miten on sanottu)
  5. Teot (mitä on tehty ja miten on tehty)
  6. Fyysiset olot (esim. jaksamisen puute, kipu, lihasjännitys, päänsärky, …)
  7. Syyt: MIKSI? (esim. viestintä [eleet, ilmeet, vaatetus], kielimuuri, kulttuurierot, tiedon puute Suomen koulutus/työjärjestelmästä, työjärjestelmäerot [työmoraali], palvelujärjestelmäerot [byrokratiaerot], asenteet, rasismi, jne.)
  8. Ajatusten muuttuminen (ilman pakotusta, arvostelua, hylkäämistä, puuttumista tai korjaamista!), tiedon lisääntyminen Suomen opiskelun, työn, ja palvelujen periaatteista ja järjestelmistä, kulttuurieroista ja niiden taustasyistä [esim. suora katse silmiin ja sen merkitys!],
  9. Tunteiden muuttuminen (seurauksena)
  10. Puheiden muuttuminen (seurauksena)
  11. Tekojen muuttuminen (seurauksena)
  12. Fyysisten olojen muuttuminen (seurauksena)
  13. Tilanteiden muuttuminen (seurauksena)
  14. Uusi arviointi palvelun jälkeen

Palveluprosessi lyhyesti

  1. Haaste (tilanne, tapahtuma, teko, puhe, …)
  2. Lisätieto
  3. Ylimääräinen tietämys (miksi tilanne, tapahtuma, teko tai puhe on tapahtunut?) käyttämällä alla olevia teorioita ja menetelmiä:
    • Henkilökohtainen johtamistaito (HJ)
    • Vaikuttavat tekijät
    • Kulttuurien ulottuvuudet
    • Akkulturaatio(valinnat)

Yllä olevat teoriat ja menetelmät eivät ole täsmälleen samoja kuin niiden alkuperäiset versiot. Olemme muokanneet ja kehittäneet niitä!

  1. Oivallus
  2. Muutos
  3. Ratkaisu
  4. Arviointi

Teoriat ja menetelmät

1. Henkilökohtainen johtamistaidon (Personal Leadership) avulla voi hallita tilannetta ja tehdä oikeanlaisia toimintoja, tuntemalla ja hallitsemalla (kulttuuritaustaiset) ajatukset, tunteet, fyysiset olotilat, puheet ja teot. Tässä käytetään kyselylomaketta.
 
2. Vaikuttavat tekijät (taustatekijät) selittävät maahanmuuttajataustaisten kotoutumisvalinnat ja strategiat (ajatukset), tunteet, puheet ja teot.
 
3. Akkulturaatio tuo esiin maahanmuuttajataustaisten neljä eri mahdollista kotoutumisvalintaa (ja kantaväestön kuuluvan henkilön vastaanottamisvalinnat), jotka vaikuttavat heidän tunteisiin, puheisiin, ja tekoihin, asiakkaana, työntekijänä, työnantajana. kollegana, johtajana jne. Näitä valintoja ovat neljä, jokaiselle ryhmälle.
 
4. Kulttuurien ulottuvuudet (kulttuurien peruserot), jotka vaikuttavat kulttuuri-identiteettiin myös selittävät maahanmuuttajataustaisten kotoutumisvalinnat ja strategiat (ajatuksena), tunteet, puheet ja teot. Näitä pääkulttuurieroja on kuusi.
 
 

Henkilökohtainen Johtamistaito suhteessa muihin teorioihin ja menetelmiin

  • Henkilökohtainen Johtamistaito
    • Kyselylomake
      • Tekijät –> Vaikuttavat Tekijät
        • Kulttuurierot –>Kulttuurien Ulottuvuudet
        • Kulttuurivalinnat –> Akkulturaatio Teoria